2.03.2016

Mălai zvârrr- poc- trosc

Nu vă rămân dator, ce credeți? Uica se ţine întodeauna de cuvânt, mai ales când e vorba de gătit bunătăţi să vă lingeţi pe mustăţi. Ceea ce vedeţi voi în poză, sunt două tăvi de mălai surori aproape gemene, zic aproape deoarece şi pentru fiindcă având la bază aceeaşi compoziţie primară, unul, cel din dreapta este în varianta sărată- aperitiv, iar cel din stânga este dulce versiunea desert păuresc. Poate că am încurcat eu oarecişicum stânga cu dreaptă, dar reţetele nu le încurc de fel.
Aşa că pregătiţi- vă de o excursie în inima Banatului, unde mălaiul e la el acasă de sute de ani şi îşi transmite reţeta din tată în fiu, din mamă în fică, din bunic în.... din bunic în... bine, înţelegeţi voi ce vrea Uica să spună.

Să iei jumătate de kilogram de făină de mălai şi să îl opăreşti cu un litru de lapte încălyit cam la 50 de grade, nu mai mult, că opreşte granula de mălai din creştere. Amestecă bine mălaiul să îţi iasă un terci mai lung pe care îl laşi să se răcească şi să să se umfle un sfert de ceas.
Între timp faci o maia dintr-un sfert de kilogram de făină, două linguri rase de zahăr, o linguriţă de sare şi apă călduţă cât cuprinde, frămânţi bine maiaua şi o laşi să crească puţin.
Urmează acum să o amesteci în mălai, să omogenizezi aluatul şi să adugi pe rând încorporându-le separat, trei ouă. 
Acesta este aluatul de bayă pentu mălai şi poţi să îl coci ca atare ca pe pâine, într-o tavă unsă cu ulei şi pudrată cu făină albă.
Dar ţi+am promis două variante mai sofisticate aşa că:

MĂLAI PICANT CU AFUMĂTURI

Înfierbântă o linguriţă de chimion în tigăiţă, striveşte-l cu sucitorul pe planşeta de frământat şi aruncă-l în aluat. Adaugă şi o linuriţă rasă de cimbru, una de boia şi una de piper râşnit.
Prăjeşte în tigăiţă două sute de grame de meyeluri afumate, stoarce-le de grăsime şi aruncă-le şi pe ele în aluat.
Fărâmiţează în mâini două sute de grame de telemea şi încă o dată trosc, în aluat cu fărâmiturile.
Mai adaugă două ouă fierte tăiate cubuleţe, omogenizează compoziţia amestecând grijuliu cu lingura de lemn şi dacă aluatul este prea gros, mai diluează-l cu lapte călduţ, ori cu apă.
Nu mai rămâne decât să îl torni în tavă şi jap! cu el în cuptor.

MĂLAI DULCE

În aluatul pregătit după reţeta de bază, pune o conservă de boabe de porumb dulce bine stors de zeamă, trei linguri de zahăr tos, un pliculeţ de zahăr vaniliat, o linguriţă rasă de scorţişoară şi zeama de la o jumătate de lămâie. Omogenizează cu lingura de lemn, harşti cu el în tavă şi zbang cu tava în cuptor.
La final când îl scoţi afară, cu obraz de înger dogorit, unge-l cu magiun de prune, dulceaţă de orice fel, ori cu miere sănătoasă.
Am uitat să îţi spun, dacă ai nişte nuci la îndemână nu sta pe gânduri mărunţeşte-le şi zvârrr cu ele în aluat.
Vă salut, jap, zbang, trosc, zvârrr ! 


3 comentarii:

Unknown spunea...

Uica a fost foarte bun malaiul,multamim frumos.

Unknown spunea...

Nu am facut malai dar reteptu asta musai o sa-l fac,ca imi aduce aminte de maica mea de la Silagi,ce malai facea si ce pogace.Multam de reteta Uica Mihai.

Unknown spunea...

Nu am facut malai dar reteptu asta musai o sa-l fac,ca imi aduce aminte de maica mea de la Silagi,ce malai facea si ce pogace.Multam de reteta Uica Mihai.