2.07.2016

Miel bagabont fript pe sponci

I-am promis prietenului meu Marian Srânca din Germania- Doiciland, că îi trimit o poză cu friptura mea de duminică dar nu mă lasă inima să nu îi dau și rețeta, că poate arvunește vrun miel acolo în doiclilandu lui și pune de o friptură.
Nu mai zic dragii mei că și vouă vă pică bine astă rețetă.
E simplă, neaoșă și atât de bună ca să vă faceți o idee, eu tocmai am înfulecat la prâmzișor sărind peste fruștic, mai mult de jumate de kilă de friptură cu salată de cartofi, de și-a făcut cruce Nemțoaica de nevastă-mea și m-a căutat pe spinare să vadă dacă nu cumva mi-a crescut păr de lup, că urechi ciulite am oricum. Dar hai să lăsăm rețeta să vorbească de la sine, că așa e bine.
Miel fript pe sponci

Să iei pulpa mielului, grasă și frumoasă ca fraga și cu migală și grijă să îi scoți oasele, că de ele nu ai nevoie.
Apoi fă un baiț scurt în mojar bătut cu pisălogul din: o crenguță de rozmarin, o foaie de dafin, o linguriță de boabe de piper, una de ardei iute uscat și o lingură vârfuită de sare.  Adaugă ulei și un strop de zeamă de lămâie și omogenizează bine, să îți iasă un baiț de consitența mierii.
Iar cu el freacă bine carnea și maseaz-o bine de tot. Ai grijă să ajungi prin crestăturile prin care ai scos oasele și frământă fără milă ca să se pătrundă carnea bine. Las-o un ceas în frigider, apoi pune o tavă încăpătoare pe flacăra aragazului, toarnă în ea ulei cam de jumătate de deget și la foc iute frige pulpa mielului ținută în clește și furculița de grătar, ca să se rumenească pe toată părțile, prinzând o crustă impermeabilă. Pentru asta focul trebuie să fie foarte iute, uleiul aproape să fumege, iar voi să nu vă ardeți degetele.
Și când ai rumenit carnea, pune- o fără să o scurgi într-o tavă de copt și bag-o în cuptor la 180 de grade, cu puțin lichid drept adaos. Poate să fie apă chioară subțire și nu prea multă , numai cât să facă damf cărnii. Observați că nu adăuăgm usturoi sau alte mirodenii, numai chioara aia de apă și la 170 de grade Celsius, coacem pulpa timp de un ceas, răsucind-o din zece în zece minute de pe o parte pe alta. Acum facem proba fripturii, împungem carnea în partea ei cea mai groasă cu o frigăruie de lemn uscată și dacă frigăruia iese afară curată, gata !
Scoatem tava din cuptor, o acoperim cu ștergare curate și o lăsăm la odihnit un sfert de ceas.
Ce să vă mai învăț? 
Cum se mănâncă?
Asta să o credeți voi... 

Niciun comentariu: