9.24.2016

Crumpei în dobă

N-am nici o treabă cu cartofii ăştia, i-a produs Nemţoaica de nevastă-mea aseară, cu toată împotrivirea mea, fiindcă eu pofteam la nişte macaroane cu brânză şi bucăţele de crenvurst fiert într- însele, dar te pui cu nevasta când are ea pofte?
Aşa că m-am trezit cu tava aşezată pe masa de cină şi vrei nu vrei bea Grigore agheasmă, adică mănâncă Uico crumpei, până ţi se albesc ochii.
Nu am făcut mofturi, nu e bine să îţi enervezi soţia cu o zi înainte de a-i cere voie să te duci cu prietenii la pescuit, aşa că am mâncat o porţie zdravănă şi vă rog să mă credeţi că de la primul dumicat am fost fermecat. Ce nu se vede în poză e că am avut la îndemână şi un castronel cu varză acră tăiată fidea măruntă şi o bere nemţească de la mama ei. Pâine nu am glojdit, are cartoful snaga lui care ţine loc şi de.
Dar hai să vă dau reţeta de trebuinţă:

Crumpei în tobă

Să tot alegi două kilograme de cartofi, să îi tai cuburi potrivite şi să îi fierbi în apă cu sare şi un sfârc de ardei iute pentru aromă.
Când îi scoţi afară, pudrează-i iute cu nucuşoară, tăvăleşte-i prin gris fin şi lasă-i la odihnit pe o tavă întinsă.
Acum pe fundul unei tăvi pe care obligatoriu o ungi din belşug cu unt, faci o podea din felii de costiţă afumată şi rondele de cârnăciori. Peste ele pui felii de ou fiert şi răstorni deasupra cartofii morman. Să fie gros stratul ultim şi uniform, ca să nu vezi dedesupt supriza cărnoaselor îmbietoare şi acum mai trebuie să îi faci glanţul.
Adică pune un pachet de unt în tigaie şi lasă-l la foc iute învârtind mereu până evaporă tot lichidul din masa lui şi are tendinţa să devină caramel. Se cheamă unt clarifiat.
Şi în untul ăsta pune un pumn vârtos de caşcaval dat pe răzătoarea cea mai fine, o pudră de piper, niscaiva pătrunjel tocat şi omogenizează totul.
Şi toarnă din untul acesta un obraz peste cartofi, dă-i tava la cuptor pentru jumătate de ceas la puterea maximă a cuptorului, şi gata.
Nu mai trebuie decât să scoţi berea din frigider !