9.17.2016

Varză în sec

Isprava din imagine o am făcut-o la Arad cu prilejul Zilelor Aradului şi tigaia uriaşă a îghiţit 80 de kilograme de varză şi douăzeci de kilograme de jumere.
O delicatesă pe care a fost bătaie, nu altceva.
Varza, mai ales cea de toamnă, când şi clisa porcului proaspăt tăiat miroase a cucuruz, este o delicatesă dacă ştii cum să o prepariceşti după tipicul gurmanzilor.
La noi în familie e de căpătâi, şi nu există duminică fără felul ăsta de mâncare orice alte bunătăţi se află în cuină, cămară şi pe masa musafirilor.
Cred că am eu ceva în sânge, poate mi se trage de la răchie, că numai ce aduc vorba despre varza- cu foi şi fuste zdrenţuite, fac apă în cerul gurii.
Şi iaca vă desluşesc cum fac eu varza după tipicul în se, adică fără adaus de lichide .
Iau un kilogram de carne grasă, cel puţin 70 la sută slănină, o hăcuiesc în degeţele scurte şi uniforme ca să se frigă în mod egal şi din el fac jumere după tipic adică le pun într-un tuci, torn doi deţi de apă, o linguriţă de boabe de piper, două linguriţe de sare şi un sfârc de ardei iute. Şi las slănina să se topească să sloboadă untură în legea ei şi mă opresc când am jumere aurii, uşor crocante şi cu miez moale. E marea probă, dacă nu ies jumerele aşa, apăi în varză vei găsi nişte aşchimodii tari ca piatra şi fără gust. Scot jumerele afară din tuci, le storc bine şi am grijă să nu mi le fure hămeşiţii din blid, că tare bune şi îmbietoare sunt.
Untura în care am fript jumerele, vine curăţată de boabele de piper şi în ea răstorn patru cepe tăiate fin de tot, patru ardei kapia la fel şi opt roşii mari cât pumnul de jandarm, îmbucăţite mai mărişor ca să nu se topească de tot. Călesc doar puţin legumele astea iar deasupra lor fac o plapumă dintr- o varză de două kile tăiată panglici de un deget de late. prea subţire se topeşte, prea groasă se- ncruzeşte, aşa că grijă la cuţit.
Şi las varza la foc moale să se dunstuie, să pătrundă aburul de la celelalte legume în ea şi nu o întorc decât când văd că varza începe să se înmoaie. Atunci adaug două foi de dain, puţin cimbru şi întorc varza cu linguroiul să se călească uniform. Când devine aurie şi moale, o mai stropesc cu ceva ţelină verde tocată fin şi o scot în blide lângă nişte cartofi fierţi natul.
Şi nu mai stau de vorbă cu nimenea că am gura plină !

Niciun comentariu: